Ljudböcker är trevliga. Eftersom Linköpings bibliotek är väldigt o-techiga av sig har jag dock fortfarande knappt begripit hur man går tillväga för att få tillgång till deras lilla utbud av ljudböcker (att ansluta sig till Biblio likt större delen av övriga Sveriges bibliotek var ”på gång” när jag frågade dem för ett halvår sedan utan att det hänt ett jota sedan dess), och därmed är jag i stor utsträckning utelämnad till ljudbokstjänsterna Storytel och Nextory. Jag har testat båda och detta är inte något reklamsamarbete med dem – snarare hackande.
Nextory testade jag i 45 istället för de två gratisveckorna som är standard, via något erbjudande som jag inte minns eftersom det är över ett år sedan. Glömmer man att säga upp tjänsten kostar den sedan 139, 169 eller 199 kr per månad beroende på abonnemang, där det billigaste gör att man inte har tillgång till de senaste böckerna, mellanvarianten är för en person, och det dyraste för upp till fyra användare på samma abonnemang.
Själv lägger jag alltid in en påminnelse i min kalender om att säga upp abonnemanget någon dag innan det förnyas, så det är inga större problem.
I höstas någon gång fick jag ett erbjudande om att testa Nextory igen, 30 dagar för 1 kr. Ja, varför inte, det lät ju klart prisvärt. Sa upp tjänsten någon dag innan förnyelse.
Dagen innan vi reste på semester ringde Nextory och ville ha tillbaka mig. För 9 kr fick jag ytterligare 30 dagar. Visst, det var ju 8 kr dyrare än sist, men ändå prisvärt. Så jag sa ja, och la in en påminnelse om att säga upp det hela.
Nu har jag alltså lyssnat på Nextory i 3,5 månad för hela tio kronor. Det känns verkligen värt pengarna! Jag är nog deras mardrömskund, but who cares?
Nextory är i sig trevligt, de har många böcker, många nya böcker, och framför allt många ljudböcker. Men i vanliga fall när jag inte är på semester hinner jag bara lyssna på en, max två böcker på en månad (och hinner jag två är det för att jag låter bli att hålla mig ajour med mina favvo-poddar). Då är 139 kr dyrt. Så till ordinarie pris skulle jag inte köpa tjänsten. Tur att de har ”win back”-kampanjer regelbundet…