Genusdoktrinen av Ivar Arpi och Anna-Karin Wyndhamn.
Ytterligare en bok som gör mig fullständigt galen att läsa, inte olikt boken om vad alla våra skattepengar går till. Inte på något sätt så att jag inte håller med författarna och deras slutsatser, utan att det kan få lov att gå till på det här sättet i universitetsvärlden (som är huvudfokus för boken).
Detta är den autoetnografiska metoden, som utgår från ståndpunktsteori, där sanningen är så relativiserad att det är lika bra att utgå från sig själv. Bara sig själv. Någon objektivitet finns inte, menar forskaren i sin egen sammanfattning av avhandlingen.
(Skrivet av en doktorand som ur ett ”queerfeministiskt perspektiv” för en dagbok om hur det är att promenera runt i staden, där hon i ett och samma stycke framför önskan om att vara både ifred och slippa vara osynlig, när en man skriker ”Hej tjejen” efter henne. What?)
Fredrik Bondestam, som är en av huvudfigurerna i boken genom att han är ansvarig för införandet av genusdoktrinen på universiteten (chef på det Nationella sekretariatet för genusforskning under Göteborgs universitet), skriver så här om sig själv i sin avhandling, då han råkar vara både man och vit och allt det är som är så överjävligt (och därefter följer, i andra stycket, bokförfattarnas mycket relevanta kommentar):
”Varför just jag då? Jag har svarat än det ena, än det andra. Jag har svarat undvikande, slingrat mig, ljugit, fasat inför vad jag kan komma att säga. Ett kanske alltför rakt svar är: ’För att jag har varit utsatt för ett sexuellt övergrepp.’ Ett inte lika direkt svar, men mer giltigt ändå, tror jag efter föregående resonemang kan vara: ’För att jag är kvinna i någon mån.’”
Vad betyder detta? Att han förstår vad det innebär att vara i underläge? Eller att Bondestam genom att utsättas för ett övegrepp blir kvinna? Hur då? Vad är det i ett sexuellt övergrepp som kan förvandla en man till en kvinna? Det låter misstänkt likt en förminskande definition av ”kvinna”, att det handlar om att vara våldtagbar.
Jag tycker att den andra paragrafen, den där Arpi och Wyndhamn kommenterar citatet, är otroligt bra. För hur blir en man en kvinna? Hur får en man ”rätten” att driva feminism och genusfrågor (för det har inte män, enligt Bondestam själv i samma avhandling). Jo, tydligen är en del av det att om man blir våldtagen, då är man (åtminstone delvis) kvinna. Bara kvinnor kan bli våldtagna, alltså måste man vara kvinna om man blir våldtagen – vilket i sin tur måste innebära att att vara kvinna är att vara utsatt, ett offer, för en man kan inte vara ett offer.
Jag blir så fruktansvärt trött på flera av resonemangen som framförs av olika personer i ledande positioner i boken att jag vill slita mitt hår.
Genomgången av genus och trans var, förutom att jag många gånger ville slita mitt hår, väldigt välgjord. Framför allt kapitlet om transvågen och allt med alla olika könsidentiteter som finns idag var mycket lärorik.
Även detta tycker jag var klargörande:
Så varför tar inte genusforskningen biologin i beaktande? Charlotta Stern menar att man inom genusforskningen fullständigt blandar ihop skillnad och ojämlikhet.
– Så fort man ser en skillnad anser man att det är ojämlikhet. En ojämlikhet implicerar diskriminering och att någonting är fel, man antar att det finns en orättfärdighet i hur skillnader har uppstått. Då är det ett socialt problem och vi bör försöka göra något åt det.
Och om gener och biologi påverkar människor sätter det gränser för vad man med politik. Kan hoppas uppnå.
En intressant aspekt av ovanstående är att detta resonemang kan appliceras även på andra delar av politiken. Om nu till exempel gängvåldet och klanerna inte beror på socioekonomiska faktorer (som kan påverkas med politik i någon mån), utan på att det är kultur och struktur som vi tagit in i landet genom en oreglerad invandring, då är det inte något politiken kommer att rå på genom att ”minska klyftorna” och bygga fritidsgårdar. Att hantera andra kulturer är något politiken är väldigt oförberedd för. Att t ex statsministern gärna vill att det ska handla om socioekonomiska faktorer och ojämlikhet blir tydligt i uttalanden där han säger att det inte hade spelat någon roll om det var invandrare i de utsatta områdena, eller om etniska svenskar bott där under samma förutsättningar – vi hade agerat likadant. Själv tror jag att det är få etniska svenskar som hade slutit sig samman i stora släktbaserade kriminella nätverk, men så är jag inte heller politiker.
Det finns så många delar av boken som är värda att citera, så mycket trams som införts på universiteten och i vår vardag som är så illa underbyggt att det inte håller för minsta kritiska fråga.
(Ett exempel de har i boken, fritt ihågkommet utan boken framför mig, är när en akutmottagning skulle bli ”genuscertifierad”. Genusforskarna fick då frågor om huruvida sådan certifiering hade mätbar effekt – varpå genusforskarna blev så sura (för det enda de frågat transpersonerna om var om de skulle föredra att gå till en genuscertifierad akutmottagning över en icke-certifierad) att akutmottagningens personal fick munkavle. De fick inte längre ställa några frågor, för att skydda genusforskarna. Vad är det för inställning till forskning och vetenskap?)
Min enda kritik mot boken är att den är lite för lång, för någonstans mitten-slutet börjar den bli ganska repetitiv. Men man kan skumma när det känns som att det är saker som redan sagts.
Läs boken. Är du redan såld på genusdoktrinen kommer du avsky den.
Hej!
Jag vill bara inflika och säga att jag, och många med mig, inte alls tror att det är få som ör villiga och integreras och att det är en utopi.
Jag har både genom min uppväxt, studier, arbetsliv och nu som ”skattebetalande” medborgare sett otroligt många bevis gör att ”Elsas” påstående inte stämmer. Jag skulle nog vilja påstå att det är få som INTE vill integreras.
Det fanns en period när personer från Polen, Rumänien, Tjeckien osv. ansågs ”hålla sig för sig själva” och inte vilja vara ”en del av samhället”. Integration tar tid och det är lika mkt majoritetssamhällets ansvar att integrera som individens att integreras.
Skulle definitivt sägas att det finns många som är helt ointresserade av att integreras, och många som verkligen vill. Att dra alla över en kam är, som alltid, bara att generalisera och säger ingenting om individerna. Men folk måste vilja, annars spelar det ingen roll av majoritetssamhället gör, och det syns i vårt samhälle nu.
Sedan är det ju också en fråga om vad man tycker att majoritetssamhällets ansvar är – är det att kräva av folk att lära sig svenska och få ett jobb, eller är det vårt ansvar att ge dem bidrag?
/Cosmonomics
Betänk att dessa klaner kommer ifrån samhällen med tusenåriga traditioner vad de gäller sina beteenden, varför skulle de ändra sig när de kommer hit, det är ju naivt att tro. Motsägelsefullt nog flyr de undan samhällen som inte fungerar men är villiga att skapa samma kaos som där de kommer ifrån.
Tyvärr är det de skötsamma som inte har råd att köpa sig fri och flytta någon annanstans som får ta de värsta smällarna. Tror att de är väldigt få, när det kommer till kritan som är villiga att integreras, det är en utopi!
Att som våran statsminister påstå att etniska svenskar skulle bete sig på samma sätt under liknande förhållanden är ju bara trams och rena rama förolämpningen.
Det här med att genuscertifiera arbetsplatser kan man ju fundera över, när det krävs åtgärder för åtskilliga slantar för att någon specifik vill ha egen toalett inte p g a handikapp utan av självcentrering som dras i absurdum, samma när de tramsa om mens och menskonst. Ja man kan verkligen dra saker och ting till löjlighetens altare.
Det finns nu många som skulle placera dig i Vit-Makt-facket efter att du dristat dig till att ta upp detta ämne i allmänhet och så boken i synnerhet. Alla vet ju vilken följarsvans bokens ena författare Arpi har och vad som är hans egentliga agenda. Resonemanget går väl något i stil med: Nu när du nämnt hans namn så är även du brännmärkt.
Tja, jag följer Arpi på Twitter, så jag är väl redan del av hans ”svans”. Och åsikterna står jag för. Vit makt-kopplingen känns aningen långsökt, men det lär ju inte spela någon roll att någon som är brännmärkt säger sig inte dela sådana åsikter.
/Cosmonomics