Några veckor innan flytten lyckades jag till slut med något jag försökt i flera år: att få min man att rensa bland sina kläder. Han har haft ett enormt motstånd mot det, för att det är något han finner skittrist. Till slut blev det så pass irriterande för mig att jag slutade lägga undan hans kläder (eftersom jag ändå annars stör mig på att hans rena, nyvikta kläder ligger framme i en vecka efter att jag tagit upp dem i sovrummet har det varit enklare att bara själv lägga undan dem; han gör mycket annat hemma), eftersom jag fick försöka trycka ner dem i lådorna och sedan försöka pressa igen lådorna.
Men till slut så.
Vi gjorde oss av med två ordentliga säckar kläder, den ena till klädåtervinningen (fläckigt, håligt, etc) och den andra till Myrorna (helt, rent men används inte). Dessutom blev det ett antal plagg som svågern fick testa och behålla vad han ville av. Plötsligt finns det gott om plats i hans klädlådor! Och han hittade dessutom gott om kläder han inte visste att han hade, eller som han tappat bort. Som grädde på moset kan hans fru nu lägga undan hans kläder igen…
Den här veckan är det dags för dig att göra samma sak: dags att ta tag i din garderob.
Gör du det Marie Kondo-style (KonMarie-metoden) så drar du ut alla klädesplagg du har i din ägo, från strumpor till vinterjackor, och lägger allt i en hög för att sedan sortera det. Det är ett bra sätt (jag har gjort det själv) att komma fram till hur mycket kläder du faktiskt har, och hur många dubbletter du förmodligen har. Framför allt är det bra om du har kläder på många olika ställen, som vi har i huset — vi har i källaren, i hallen, och i garderoben. Och i tvätten, för den delen. Annars är risken att du hamnar i att du tar en låda åt gången och rensar den (till exempel en där du inser att du har tio likadana tröjor, och rensar ner det till säg fem) och sedan när du kommer till någon annan låda någon annanstans i huset så hittar du ytterligare av samma plagg (t ex ytterligare sju likadana tröjor och då kommer du inte ihåg att du hade tröjorna i första lådan, så då sparar du fem där också, trots att du egentligen behöver fem och inte tio plagg totalt).
Samtidigt kan det kännas fullständigt överväldigande att rensa allt på en gång. Och då kan jag ju tycka — även om jag gillar KonMarie-metoden — att den rensning som faktiskt blir av är bättre än att allt ska göras på en gång.
Oavsett hur du väljer att göra så dela upp det du rensar i följande högar:
- Behålla (vilket rimligen bör vara helt, rent, och saker du verkligen använder)
- Säljes (helt, rent, används inte och har ett andrahandsvärde)
- Skänkes (helt, rent, men används inte och har lågt andrahandsvärde)
- Textilåtervinning (smutsigt eller sönder)
Se till att prova kläderna och kasta inte tillbaka dem i lådan bara för att du tror att det är något som passar och att du nog kommer använda det framöver. Såvida du inte verkligen har använt det nyligen bör du testa passform och om du fortfarande gillar plagget.
Vik sedan plaggen (jag föredrar alla tröjor vikta och stående på högkant, istället för att ligga på hög) och se hur fint och luftigt det blir.
Vill du gå ännu längre kan du testa någon capsule-wardrobe-utmaning där du har ett väldigt begränsat antal kläder i din garderob och byter en gång i halvåret. Googla ”capsule wardrobe” så får du massor av träffar på hur du börjar.