Okej, det här inlägget kommer vara superspecifikt och inte intressera så många (hah, vilket bra sätt att börja ett inlägg på!) men jag tänker att för den eller de som någon gång i framtiden söker på ”fyll i amazon kdp tax information” så finns det någon som skrivit om det, för när jag nu skulle göra det så fanns det inte.
Så, det här handlar om hur man fyller i skatteinformationen på KDP (Kindle Direct Publishing) på Amazon, om man vill sälja grejer — som jag, som planerar att sälja min bok via Amazon.
Gå till Amazon KDP och logga in. Är det första gången och man skapar ett nytt konto så kommer den efter några steg automatiskt komma till skatteinfon (tax information), annars går man till My Account och längst ner finns ”Tax information”. Klicka och kom till en sida med ”Tax information interview”, välj ”Take interview”.
På intervjusidan får du först välja ”tax classification”, om du är en privatperson (individual) eller företag (business). ”Individual” inkluderar sole proprietors och single member LCCs, vilka givetvis är amerikanska varianter på företag och inte svenska, men efter att ha läst på förstår jag det som att du kan välja individual om du är en privatperson som säljer, eller om du har en enskild firma. Om du däremot har ett AB så blir det istället business.
Eftersom jag har ett företag valde jag ”business” och resten av inlägget handlar om det.
Nästa fråga är om man är en ”US resident entity”, vilket du förmodligen vet om du är eller inte — är det ett svensk-reggat företag så nej.
Nästa är ”Type of beneficial owner”, där du kan välja corporation om du som jag är ett vanligt AB. Det finns diverse annat att välja på, passar du in i någon av de kategorierna behöver du nog inte mitt blogginlägg.
Sedan, ”Are you acting as an intermediary agent, or other person receiving payment on behalf of another person or as a flow-through entity?” –> nej
Nästa sektion är ”Tax identity information”, där du fyller i din information med namnet på företaget, adress och ”TIN number”. För TIN number fungerar ditt organisationsnummer. Tidigare behövdes ett EIN (Employer Identification Number) som man fick ringa amerikanska skatteverket IRS för att få tag på, men numera behövs inte det för de allra flesta.
Slutligen den del som var svårast att förstå tyckte jag: Claim of Tax Treaty Benefits.
Här handlar det om att det finns ett handelsavtal mellan Sverige och USA, vilket gör att Amazon inte ska ta ut 30% i ”tax withholding” från dina försäljningar, utan du är istället skattepliktig i Sverige. Välj Country of Tax Residence, Sverige.
På nästa fråga, Do you derive the income for which you are claiming treaty benefits? svarar du ja (du vill ha handelsavtalets fördelar för det du tjänar på vad du nu säljer)
Och sedan kommer frågan om LOB, Limitation of Benefits. Detta handlar om att man inte ska kunna fuska till sig fördelarna med handelsavtalet om man inte faktiskt uppfyller dess krav (t ex ska man inte kunna anställa en person i Sverige för att få ta del av handelsavtalet, när resten av företaget har sitt säte någon annanstans). Det finns en lång lista med förslag där du förmodligen kan bortse från de flesta. För ett företag som mitt blir valet ”Company that meets the ownership and base erosion test”.
Det betyder så här:
The ownership-base erosion test generally requires that more than 50% of the vote and value of the company’s shares be owned, directly or indirectly, by residents of the same country as the company. This is the “ownership” prong of the test.
In general, the second requirement is that less than 50% of the company’s gross income is accrued or paid, directly or indirectly, to persons who are not residents of the same country as the company. This is the “base erosion” prong of the test.
Alltså ska ditt företag antingen vara ägt till mer än 50% av rösterna i företaget av personer i Sverige (ownership) eller att mindre än 50% av inkomsterna kommer in eller betalas till personer utanför Sverige (base erosion). Ett företag som mitt, med 100% svenska ägare (jag själv och maken) och där utbetalningar sker till 100% svenskar kommer således passa in under båda. Därför får jag använda mig av handelsavtalet.
Det finns flera andra val, är det något annat som passar bättre för dig så välj det givetvis.
Kryssa i ”I have reviewed the applicable limitation on benefits provision and I confirm that I meet the requirements of the selected LOB test.”
Välj ”confirm” och skriv sedan under genom att kryssa i om att du godkänner elektronisk signatur, och skriv under ditt fulla namn, samt att du får lov att skriva under för företaget.
Du kommer till ytterligare en sida där det ser ut som en blankett (vilket är vad du fyllt i, men elektroniskt) och sedan…
Färdigt!
Det tog en del googlande och läsande för min del för att förstå allt jag skrev i, så jag tänkte att det någon gång kan hjälpa någon som ska fylla i samma saker.
Boken är för övrigt nu klar, och jag håller på att få ett omslag gjort. Preliminärt release-datum är satt till 1 mars, men kan komma att bli något senare — men inte mycket, för nu är den färdig och redo för världen. Jag ser fram emot att låta andra läsa den med skräckblandad förtjusning…
Jätte tack för det här inlägget! Känner att det kommer att spara mig massor av tid!
Vad är mitt TIN nummer om jag är en individ?
Kanon, tack så mycket
Så man behöver nu inte ringa amerikanska skatteverket IRS och få ett nummer där nu som innan? Det sköter sig utav sig självt genom handelsavtalet så att man inte behöver oroa sig för skatt och moms i USA? Då skall det betalas skatt och moms i Sverige ”bara” eller hur? Vet du om detta gäller för affiliate marketing också? Det lär väll gälla allting inom Amazon tycker jag. 🙂
Tack så mycket, detta sparade mig en massa tid! Mvh Annika
Kul att det hjälpte 🙂
/Cosmonomics
Ytterligare en fråga som jag funderar på är om man är momspliktig för royaltyn man får utbetalt från Amazon? (Jag har enskild firma så skatt kommer jag ju behöva betala in). Vet du om det är moms också?
Mvh Annika
Det här tillhör kategorin frågor jag ämnar fråga Skatteverket om. Har ännu inte gjort det eftersom jag inte gjort ett fullt år av försäljning än, men… Risken är nog att vi måste betala moms på royaltyn, men jag vet inte. Om du tar reda på svaret så dela gärna med dig 🙂
/Cosmonomics
Bra artikel! Jag vill starta ett handelsbolag, tror du att det går under individual eller buisness? Har än så länge inte haft företag utan bara skattat som hobbyverksamhet.
Startar du ett handelsbolag tror jag det går som business, det är ju en typ av företag i Sverige. Men det är bara min gissning…
/Cosmonomics
Tack!
Tack för att du förklarade delen med skatte-intervjun. Inte helt lätt att förstå.
Kul om det hjälpte, jag tyckte det var riktigt krångligt!
/Cosmonomics