När man lyssnar på amerikanska poddar brukar de tre stora utgiftsområdena för hushåll vara boende, mat, och transport. Jag är inte säker på att transport över hela landet är en lika stor utgift, men det är ändå en utgift som inte är helt obetydlig för de flesta. Ironiskt nog finns ”transport” inte ens med som kategori i Konsumentverkets beräkningar i ”Koll på pengarna”. Enligt en fråga till Compricer lägger svenska hushåll ca 13 % av disponibel inkomst på transport (men den statistik man hänvisar till där slutade uppdateras 2012, så vet inte om den är aktuell).
Bil
Har du bil? För att räkna ut vad bilen verkligen kostar per år, ta med följande:
- Billån (ränta/amortering) om du har ett sådant.
- Bränsleutgift – vid det här laget vet du ju hur dina månadskostnader ser ut, så du bör kunna göra ett överslag för hur det ser ut på årsbasis
- Skatt
- Kostnad för besiktning (ofta runt 400 kr)
- Bilförsäkring – hel, halv, eller bara trafikförsäkring
- Reparationer, service, etc
- Däck – kostnaden för byte av däck om du inte gör det själv, eventuellt däckhotell om du inte har möjlighet att förvara däcken du inte använder själv, samt nya däck när det behövs
- Parkering – både där du bor, om du måste betala för den, och när du är iväg med bilen
Värdeminskning är något en del räknar med och andra inte räknar med. Det är inget du betalar för, men det är vad man ”förlorar” över tid genom att äga bilen istället för att sälja den nu. Nya bilar tappar värde mycket snabbare än gamla bilar.
Lägg ihop alla dessa kostnader och dela på 12 så får du din månadskostnad. Hur ofta använder du din bil? Är denna kostnad något du kan försvara, är det nödvändigt för dig? Eller skulle du kunna förändra livet på något sätt så att bilen kunde säljas?
Alternativ till bil
Idag finns många alternativ till egen bil. Dels finns det gott om ställen att hyra bil för kortare perioder, och det finns möjligheter att samåka i bilpooler. Kommunala färdsätt finns på många ställen, men beror givetvis på var man bor gällande hur ofta t ex bussar går och hur långt det är till närmsta hållplats.
Leasing av bilar lyfts ibland fram som något fördelaktigt, och det fungerar för vissa. Tänk dock på att du låser dig till en månadskostnad, oftast i flera år, och fundera över om din livssituation kan komma att ändras under samma period. Du slipper dock den stora köpesumman på en gång – men det bakas in i leasingavtalet. De som leasar ut bilar är inte några välgörenhetsorganisationer. Kontrollera noga avtalet innan du skriver på, så att du vet vad som ingår, hur mycket du får köra, och så vidare.
Cykel och att gå på egna ben är två mycket kostnadseffektiva transportsätt, som inte alltid är tillämpliga av olika skäl, men som också hälsomässigt och miljömässigt har stora fördelar. Om du egentligen bor inom cykelavstånd från jobbet men tar bilen av lathet, utmana dig själv att testa att cykla i två veckor, eller utmana någon arbetskollega. Sedan finns det givetvis många tillfällen då det inte fungerar med cykel, eller att gå.
Hur ser dina transportkostnader ut? Hur ofta använder du din bil om du har en? Har ni ändrat något när det gäller transporten, för att spara pengar, för miljöns eller hälsans skull?
En stor varning för privatleasing….
En vanlig situation är att leasingbolaget gör stora avdrag på restvärdet pga småfel, typ spricka i strålkastarglas = 6.000 kr, dörruppslag märke på framdörr = 25.000 kr och så vidare. Kan lätt bli minus 40 till 50 tkr när man lämnar tillbaka bilen.
Inte alla leasingbolag men några…
Trots att jag har egen bil så rekommenderar jag M-appen som Volvo har för sin korttidsuthyrning. Använder den mest på vintern och för transport av större prylar. Smart, enkel o billig på de platser där den finns….
Besser
Ja, jag har också fått den uppfattningen om privatleasing. Vi har tittat på det för egen del, men kom fram till att vi inte tyckte att det var ekonomiskt bättre än att köpa bil själva.
/Cosmonomics
Ja fråga alla Nissan Leaf-ägare som hade Santander som finansbolag, de var helt vansinniga, och antalet tvister där folk helt sonika vägrade betala för deras löjliga påslag steg i höjden. Det fanns ingen rim och reson på deras påslag. Volvo och Renault upplever jag som seriösa, där är stenskott och små dörruppslag inget konstigt och räknas till normalt slitage.